*Halloween vs. Alla Helgons Dag*

Halloween är ju en tradition ifrån dom engelskspråkiga länderna och har sitt ursprung i Irland om jag inte är helt fel ute. Alla helgons dag är ju vår tradition där vi firar dom själar som inte längre är med oss.. Sedan har vi ju allahelgons dag och dom två sistnämda blandas ju oftast ihop med Halloween som ALLTID infaller 31/10 i dom engelskspråkiga länderna som bla. USA. Alla helgons dag infaller ju lördagen mellan 31/10-6/11.. alltså en rörlig högtid.. men skit samma. Iår infaller iallafall Halloween (All Hallows Eve) på samma dag nämligen 31/10.. men här går ju barnen bus eller godis idag 30/10.. vilket jag tycker är helt FEL. Halloween firas den 31/10 no matter what.. Jag vet att iår infaller dagen då vi stilla skall minnas dom som inte längre är med oss (och det har jag inget emot alls) och halloween lördagen 31/10 och många (Speciellt äldre) kan bli sur om det kommer monster mm. och knackar på och skriker bus eller godis vid dörren på Alla helgons dag.. men skall vi svenskar vara så fåniga att vi skall efterapa USA och införa Halloween här också så får man väl stå sitt kast och göra det på rätt dag (31/10) även om det kolliderar med Alla helgons dag.. annars vad är meningen?

Tycker det är rent av fånigt att USA skall ha ett sådant stort inflytande på oss i lilla Sverige (har inget emot USA på någe vis.. mitt dröm land och vill bo där) att vi måste typ efter apa allt dom gör.. det är väl knappt någon unge här i vårat avlånga land som ens vet varför halloween firas egentligen.. eller? När jag var liten fanns inte ens bus eller godis (halloween) i Sverige..(Gud vad gammal jag lät nu).. vad kommer härnäst.. skall vi börja fira Thanksgiving också kanske?

Nepp jag ger inte vika Halloween är imorgon 31/10.. och dom som kommer till min dörr ikväll kommer bli grymt besvikna för här finns inget godis förrän imorgon.. tur att Svenska barn är snälla så buset i "bus eller godis" är bara ett tomt hot!=)

Happy halloween!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0