Vilse i skidspåret

Igår efter skolan (vid 15.00 tiden) kom Rickard hit och frågade om tjejerna ville ut och åka skidor med honom i skidspåret. Ja tyckte dom (och jag protesterade inte bättre än att spela TV spel och Annabel har ju svårt att röra sig på annat sätt pga. fötterna).. dom klädde på sig och tog skidorna och åkte iväg. Vid 17.00 tiden var dom inte hemma så jag antog att dom var hemma hos Rickard och lekte (Rickard hade sagt 'först åker vi skidor och sedan kan vi leka lite').. jag hade svårt att åka bort till Rickard vid den tiden, jag kulle laga mat och ont i ryggen hade jag plus att jag ränt till Sveg med Mathilda och Saga för att lämna semlor till en gamal kollega.. och jag hade aldrig fått plats med skidor och fyra barn i bilen. Men iallafall så ringde jag Martin och bad han hämta tjejerna vid 18.00 tiden när han kom hem om nu Annabel och Lisa-Marie inte kommit hem ännu. Dom var inte hemma då så han for direkt bort för att hämta dom, sedan kom han hem.. utan barn! Det visade sig att dom fortfarande var ute och åkte skidor med en bekant till Rickards föräldrar.. dom hade tagit ett spår som denna person trodde var 9km.. men lägg på några mil på 9km så blir det rätt distans.. Rickards föräldrar hade blivit orolig och börjat tro att dom blivit tagna av vargen (ja vi har varg här två flockar närmare bestämt). Anda, Rickards mamma, hade inte velat ringa och oroa mig.. men Jan-Axel, Rickards pappa, hade stuckit iväg på skotern för att leta efter dom.. och nu är klockan efter 18.00 på kvällen.. dom har åkt skidor sedan 15.00.. och vid 18 på kvällen så är det bäcksvart ute här i Loos och barnen var på skidspåret i skogen! Vid 18.30 kommer flickorna hem.. Jan Axel hade hittat dom och den vuxne personen.. hem får jag två utmattade frusna ungar, varav den ena (Bella) kissat på sig x antal gånger.. kan man förstå svårt att hålla sig mitt ute i skogen när det är så kall (i flera timmar).. men hon hade frusit sönder insidan av låret (alldeles torr och röd) så hon åkte in i duschen... men i övrigt mådde dom bra.

Men vilken människa sätter av med tre barn efter ett skidspår hon inte vet hur långt det är? Där detta spår börjar står det bara 'spår'.... men det spåret går ju typ runt hela skogen, bergen, sjöarna i Loos och är väl ca 3 mil minst inte alls 9km! Hade ju varit bättre om dom åkt skidspåret som går vid elljusspåret för det är ju 5km och skyltat hur långt man har kvar osv.. plus att det är upplyst (man tänder sjäv lyset alldeles ibörjan av spåret.. det finns en strömbrytare på en av lycktstolparna). Men jag fick ju hem barnen välbehållen iallafall!

Slutet gott allting gott!

~Theresa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0