'Samma' vs. 'Likadan'



Vad brukar ni använda för uttryck om någon vän, kollega eller så en dag har en exakt identisk tröja, skor, byxor eller liknande? Säger ni men -Men du har ju samma tröja som jag, eller säger ni likadan? Jag erkänner att ser jag något identiskt.. nån tv som vi har, säng eller kläder som mina döttrar så använder jag oftast utrycket samma; -Dom har samma TV som vi, eller samma overall som Mathilda osv. utan att alls över huvudtaget tänka på att jag egentligen uttryckt mig fel.

Anledningen till denna mini debatt i min egna lilla värld är att min yngsta dotter Saga som är 2 år vet skillnaden på samma och likadan! Martin ställde fram två exakt lika mjölkpaket på bordet igår (dom brukar ju oftast vara lika) och då säger Annabel men det är ju samma paket och då ryter Saga till nähäää Bella dom är likadana!!(?) Likaså när Bell sa att en tjej på dagis hade samma tröja som Saga.. då sa Saga nähä Likadan Bella! Hur sjuttsingen kan en två åring veta skillnade på samma och likadan när knappt vuxna vet det?? Men ganska kul att se/höra henne rätta allas gramatiska och svenska svårigheter lillfröken våran!;O)

//Theresa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0