*Sportlov*

Nu har Annabel och Lisa-Marie åkt till mormor över sportlovet. Mamma, pappa och brorsan kom ner sent igår kväll (ca. 21.30) för att hämta dem. Dom for tidigt nu på morgonen. Med sig hade dom en ny säng åt Lisa-Marie. Ny gammal kan man säga, en säng som syrran hade under tonåren, men den ser ju inte uråldrig ut för det! =) Kan lägga in en bild senare.. lovar mycket bilder nu.. hoppas jag kommer ihåg allt!! Jag har sån tandvärk att jag inte riktigt kommit mig för att lägga upp bilder ännu.. men dom kommer!!

Det var meningen att syrran skulle komma igår med mamma och brorsan, men det blev ändring av planer så pappsen följde med istället!

Just nu är det bara jag, Mathilda och Saga hemma. Martin har åkt bort till en B&B som hade data haveri och behövde hans hjälp, så han blir väl borta ett tag.. han måste åka till Ljusdal sedan för att handla.. trots att han är förkyld. Själv skall jag väl ta och borsta/kamma hunden som börjat fälla hår.. mycket kan jag tillägga!! =O Kanske blir sista gången jag borstar honom för imorgon åker jag ju till Bjuråker så han får träffa familjen som är intresserad att adoptera honom och han kanske inte följer med mig hem igen.. *Suck o Snyft*



Min bebis Balthazar!

*Tandvärk!*

Ajajaj!! Är allt jag har att säga om den saken!! *SUCK* Jag har haft tandvärk sedan julafton ungifär.. jag bet av en tand och nu har det blivit hål i samma tand så det har blivit värre!! När allt började på julafton så hade jag svin ont i flera veckor, men sedan gick det över.. Ja asså hålet lagade sig inte själv, men det slutade värka.. men nu är det tillbaka och 10 gånger värre än vad det var vid jul. Äter jag något sött, dricker kallt eller varmt så känns det ungifär som om någon slår in en spig i käften på mig!! =( Det känns också som att alla tänder på den sidan av munnen värker men i själva verket så är det bara en.. längst bak uppe på höger sida! Jag skulle ju ha varit hos tandläkaren häromdagen men glömde bort tiden.. och nu kan jag inte gå på nån vecka.. Idag har jag lånat ut bilen så jag kommer inte in till Ljusdal+ att mamma, syrran o brorsan kommer för att hämta Annabel o Lisa-Marie idag. Nästa vecka på måndag åker sambon ner med Mathilda till Uppsala igen så då har jag ingen bil förrän på onsdag eller torsdag!! Så nu får jag knapra ipren ett tag framöver!! =(

Jag åker inte med till Uppsala denna gången, dels för att nu ligger hon bara inne några dagar för gips byte och sedan har jag ingen hundvakt.. svårt att få någon att åka 30 mil för att ta hand om hunden. Inte många vill sitta hundvakt åt en hund som är stor som en mindre ponny!!

Ipren here I come!!!

*Fettisdag o Födelsdags firande*

Har inte blivit så mkt bloggande för min del dom två sista dagarna, jag har haft lite annat för mig. På fettisdagen var jag på Wilmars bagarbod och köpte semlor. Dom var JÄTTE goda.. Mathilda fick också smaka semla och jag kan säga att det vart mer än lovligt kladdigt... jag har tagit lite bilder som jag skall lägga upp här på bloggen lite senare! =)

Igår fyllde Annabel 8 år.. GRATTIS gumman. Hon fick pressenter som hon älskade ( lägger upp bilder på dom senare ) och en prinsess tårta med barbie motiv (bild kommer senare). Jag tror dock att tårtan var lite misslyckad, när man skurit en bit och lagd den på en assiett (stavning?) så sjönk den bara i hop.. sedan så var det ingen sylt i tårtan och det brukar det väl vara.. eller? Alltså tårta bestod då bara av grön marzipan, sockerkaka och emellan sockerkakorna var det grädde som dom smaksatt med banan (vilket dom brukar göra här på bagarboden) och vanlijkräm! Men det brukar väl vara sylt ockå har jag för mig!! Jag vart faktiskt lite besviken dom brukar ju göra så himmla bra och goda tårtor på Wilmars, stora, goda och billiga.. men nu har dom börjat slarva tror jag.. fortsätter det så här åkaer jag nog hellre in till Ljusdal och köper en lite dyrare tårta..

Badade, hunden igår också, eller duschade rättare sagt, han är för tung för att lyftas upp o ner i ett badkar.. skall ju åka till Bjuråker på söndag och hälsa på hos en familj som skulle vilja adoptera honom. Jag önskar jag hade haft möjlighet att ta en bild på hela prossessen.. men jag hade fullt upp med att springa runt och försöka torka upp efter honom.. och torka Balthiz också. Hela badrummet var en röra efter han skakat sig.. vatten överallt och HÅR till förbannelse.. tog typ över 3 timmar att städa badrummet efter honom och nu har jag hela huset kvar att städa.. det var som att all päls lossnade efter hans dusch. Tog ut honom och borstade honom och nu ligger det högar med päls ute så det ser ut som någon flått ett djur eller nått... wasn't me!!! ;-p

*BVC*

Idag har vi varit på BVC, jag, Mathilda och Saga. Det var meningen att Mathilda skulle vaccineras mot mässlingen, rödahund och påssjuka, men då när dom fick reda på att vi skulle ner till Uppsala och byta gipset nästa vecka så tyckte dom vi skulle vänta med vaccineringen till efteråt. Den vaccineringen kan nämligen ge prickar och feber en vecka till 10 dagar efteråt och dom tyckte det var onödigt att Mathilda skulle ha feber mm. när hon skulle resa så långt.. jobbigt för alla parter, och det har dom ju rätt i! Men Saga och jag fick TBC testet.. och det gjorde ont kan jag meddela. Dom satt in en nål alldeles under huden o sprutade in lösningen och det sved sååååååå mycket. Saga skrek så hon vart alldeles röd och sen ville hon inte veta av den läkaren mer!!

Och sedan så är det redan hål i Annabels nya tights!! *SUCK*

Neee.. nu skall jag strax köra ungarna till Barntimmarna. Måste bara invänta Herman (Annabels klasskompis) som ska åka med oss idag, hans mammas bil är trasig..

*Saga*

Lite små söta bilder på lilla Saga så här innan säng dax! =)





God Natt Sweden..

Jag tänker faktiskt sova nu, men Martin har gått ut för att skotta snö.. jag säger bara en sak.."är huvve dumt så får kroppen lida!" ;-)

*Kläderna*

Som utlovat kommer här lite bilder på Annabels nya outfits!!


Bilden: Här mannekängar Annabel stolt upp sitt nya Hello Kitty set. Det syns kanske inte men på ena byx benet, nära höften så är det Hello Kitty, likadan som på tröjan! =)


På bilden: Hennes andra nya mys byxor och nya Hello Kitty tröja.. som också passar till hennes nya svarta tights som ni ser här nedan!



Slutligen dom rosa velour byxorna jag nämde som skulle kortas av:



Sedan unnade jag mig själv en ljusstake och ljus som nu står i hallen!


Bild: Ljusstake 30:- Dollarstore, Rosljus m. Glitter 39,90:-/st Coop Extra


Bilden: När bild på rosljusen m. glitter!

Nu skall jag fortsätta titta på Trollkarlens hemligheter på 5:an!!

*Usch, Fy o Blää*

Kom inte på nått mer att skriva som överskrift!! =) Blev inget syande av byxor inte. Annabel fick nått bättre för sig än att ta på sig byxor så jag kunde nåla upp dom.. hon vart väl rädd att mamma skulle nåla fast byxorna i hennes ben!! =)

Jag känner mig dock lite rastlös idag. Vart så inspererad av att shoppingen igår gick så smidigt att jag vill ut och handla igen.. men tyvärr tillåter inte plånboken det denna månad. Men jag tänkte åka igen nästa månad.. dock inet handla lika mkt.

Det som står på listan är:

~ En väska åt mig
(vill ha en svart, lite mindre än den jag har nu, måste ju för 17 ha en karta för att hitta till plånboken!)
~ Kläder till mig, nån tröja och byxor
~ Kläder till flickorna
~ Något nytt till hemmet
(vet inte vad ännu, men vet att jag vill ha nått mer.. prynads grejs)
~ Blåa handdukar till badrummet (tillhör kategorin ovan kanske)
~ Lampa (Även den hör väl till den övre kategorin, hemmet)

Sedan blir det väl också något inpuls köp.. brukar ju alltid bli det när man går i affärer! ;p

Håller på att tvätta kläder idag.. så jag måste snart springa och hänga lite, som inte går att tork tummla!

Jocke (Lisas sambo) följde visst med Martin till Ljusdal idag.. deras tur att shoppa loss gissar jag.. om du karar gör sånt!! *Fniss*

Jahapp, då pep tvättmaskinen att den var klar då 8har en modern sådan..hehe) så jag får väl masa mig dit och plocka ur tvätten.. och starta en ny maskin! =)

På återseende!

*Slut På Batteri*

Det tog slut på batteri i kameran så det dröjer ett tag innan det kommer bilder på vår "shopping spree*!=) Jag skall iallafall snart lägga upp ett par byxor åt Annabel, som var lite för långa i benen. Det kan väl inte vara så svårt att lägga upp byxor i velour material..eller?

Martin har åkt till Ljusdal för att handla mat, jag var ju ute på vift igår men vi fick inte plats i bilen för storhandling av mat eftersom vi hade Sagas vagn med oss.. och inne i bilen var det ju fullt också!!

Här snöar det fortfarande.. *suck* Har kommit över en dm sedan jag kom hem igår.. när skall detta sluta, jag vill ha vår jue.. NU!!

Nepp dax att sy!

*090222*

Jag hann aldrig skriva igår för vi kom hem ifrån Hudik efter kl.18 och vi var hel slut efter en hel dag av shopping 12 mil hemifrån. Men vi hittade en del bra grejer, men mest på H&M, blev dock en massa Hello Kitty kläder, både byxor och tröjor.. som ni kan gissa så älskar Annabel Hello Kitty!! Men dom flesta tjejer i hennes ålder älskar Hello Kitty.. iallafall här i Los. Tänkte fota kläderna och lägga upp dem här på bloggen men jag får göra det lite senare, hinner inte just nu.

Men jag har iallafall bestämt att vi skall åka till Hudik och köpa nån byxa och tröja åt dem var så att dom har ett lager fräscha kläder hela tiden.. för som det har varit nu så har Bella haft några par byxor som hon använt hela tiden och som jag måste tvätta ofta så dom nöts ut och tillslut har hon inte haft några kläder alls och då har vi fått lov att åka och köpa en helt ny garderob åt henne med en gång. Det blir väl så när man har 12 mil till klädaffärerna.. och hon har ju så mystiska storlekar att det är omöjligt att beställa på post order åt henne!!! Men har hon ett större urval kläder så nöts dom väl jämnare om man säger så!!

Nä nu måste jag ta hand om Mathilda!!

*090220 -del 2*

Röntgen i Ljusdal gick bra, Saga var så dutti så, hon bara låg där och jollrade och såg sig nyfiket omkring! =) Vi får dock inte veta resultatet förrän imitten på nästa vecka. På måndag skall jag tbc testas här på vårdcentralen..

Jag handlade även lite pressenter åt Bella när jag lix var i Ljusdal, men jag måste åka dit en sväng till för jag handlade inte allt jag skulle, fick tids brist! =) Imorgon skall jag och Annabel och Lisa-Marie åka till Hudiksvall och köpa kläder, speciellt till Annabel för hon har så ont om kläder.. det blir hennes födelsedags pressenter också, men inga "hemliga" sånna. Hon har nämligen sådana konstiga mått, dels är hon längre än en "normal" 8 åring och lite rund så det är helt omöjligt att köpa kläder åt henne utan att hon provat dem först!! Och det är ju 12 mil till Hudik där alla bra och normal prisiga affärer finns, så det tar ju sin tid om man måste åka tbx och byta kläderna!! =O Vi får dock en fri passagerare.. Lisa (Alvas mamma) skall följa med. Jag visste att hon själv skulle till Hudik m. Alva imorgon.. men hon skulle från början inte åka med mig. Men nu vill hon tydligen ha ett litet break ifrån dottern och då rymms hon i min bil konstaterade hon idag när jag och Saga var och hälsade på.. så hon ville åka med oss.. och när jag är sådär "face to face" med någon så har jag svårt att säga nej speciellt när det är nån jag känner. Jag hade hellst åkt själv med flickorna så hade man kunnat åka hem när man själv vill, men nu är det ju en till som man måste rätta sig efter. Jag har dock talat om att jag skall åka kl. 8 (Lisa vill åka senare, ca 10) så då får hon se till att vara färdig då!!

Sedan har Balthis probleem med vänster öra.. luktar illa där.. men jag har skrivit ett meddelande till syrran o rådfrågat henne för hon brukar veta sånt, om det behövs en vet eller så!


På bild: Lisa o Alva

090220

Idag ska jag till Ljusdals sjukhus för Sagas lungor skall rötgas för TBC. Berättade ju för ett tag sedan att när vi låg inne på BB inågra timmar så fanns där en kvinna som hade tbc, så alla som vistades på BB när hon var där måste testas. Jag och Saga kunde inte åka på det gemensamma testet den 27/1 eftersom då var vi i Uppsala för Mathilda skulle opereras. Jag skall åka till Ljusdal lite tidigare, vi skall vara på röntgen kl 13.00, men jag ska försöka hinna köpa pressenter åt Annabel som fyller 8 år den 25:e!

Hör av mig efter vi vart på röntgen!

*090219*

Det var inte i tisdags jag skulle till tandläkaren utan idag!! *SUCK* Har ändå inte tid att åka dit, det är ju 6 mil till tandläkaren.. har så mycket bättre saker för mig just nu!!

Annabel och Lisa-Marie har frilufsdag idag, dom skall ut och åka skidor med skolan.. då passade det väl bra att det typ snöat här i två dagar.. vi har ju för sjuttsingen snart över två meter snö om detta fortsätter.. jag har inte sett så här mycket snö sedan vi var små!! Men iallafall skulle dom ställa in skid dagen om det är för kallt, bara -9 ute nu så än ser det ut som det blir skidor!

Jag har börjat få kontakt med en massa barndomsvänner på facebook, dom jag gick i låg, mellan och högstadiet med!! Har även fått kontakt med några stycken från gymnasiet!! Jag tycker det är bra med sådana sidor som facebook, man kan lätt hitta åt och hålla kontakten med gamla vänner som man inte sett på 10-15 år!=)

Neee.. nu vaknar småttingarna!

*090218*

Jag har just insett att vi glömt bort att vi skulle varit till Hudiksvalls sjukhus med Mathilda igår, det var ett återbesök till läkaren som hade hand om oss när vi (Mathilda o jag) blev inlagd i Hudik för sondmatning när hon var några veckor gammal.. hon kunde ju inte amma, hon sög fel så hon fick inte isig någon modersmjölk. Den här läkaren är en av dom som missat Mathildas höftledsluxation. Vi hade ändå inte kunnat åka dit med Mathilda i hennes tillstånd med gippset och allt.. lite svårt för läkaren att undersöka henne.. men jag hade tänkt ringa och boka om besöket, men det glömde jag ju naturligtvis!=O Jag tror också jag hade tid hos tandläkaren igår, men är inte helt säker på det!!

Sen så får jag en massa påminnelser från skolbiblioteket om böcker som Annabel och Lisa-Marie lånat.. böcker som jag svär på att jag lämnat tillbaka och vi hittar dom ingenstans i huset.. men jag får typ 2 påminnelser iveckan om samma böcker och jag har ingen aning om vart dom kan ha tagit vägen.. men jag får söka lite till...

Jag har inga stora planer för dagen.. det är kallt här som vanligt. Tjejerna slutar 12.20 idag (normalt 13.50 på onsdagar).. så det får jag inte glömma.. det har hänt ett par gånger att jag glömt bort att dom slutat tidigt och inte hämtat dem.. men vi bor inte så långt från skolan så dom har börjat gå hem själv!

Sedan så har jag en glad nyhet.. igår började en ny sesong av Navy CIS!! Jag bara älskar den serien. Jag älskar också CSI, CSI Miami och CSI NY! Jag är en kriminal serie människa! ;-)

Nepp nu skall jag väcka sambon och be han se efter småttingarna så att jag kan gå ut med hunden som verkar i desperat behov att lätta på trycket!! ;-)

Här är en bild på min lille vovve Balthazar.. rasen Leonberger! =)

*090217*

Ja då var jag tebax igen. Jag kunde inte blogga nått igår för sambon hade typ lagt beslag på datorn igår. Den bärbara datorn alltså. Vi har en stationär dator också, men det är lite svårt för oss att använda den ibland eftersom vi har den i sovrummet. Saga och Mathilda sover ju i vårat rum just nu när dom är så små, så dom sover ju middag rätt ofta och går och lägger sig rätt tidigt på kvällen, så jag hinner aldrig använda den datorn. Jag kan ju bara sitta vid datorn under tiderna som dom sover...

Idag tänkte jag försöka ringa försäkringskassan. Jag har glömt hur jag fyllde i föräldrapenningen som och när jag måste fylla i för en ny period, men det kan ju dom hjälpa mig med.. det är ju därför jag tänkte ringa dem! =)

Jag har tagit Annabel och Lisa-Marie till skolan nu på morgonen, det var -19 grader ute så dom fick åka bil idag, lixom igår. Håller också på att tvätta lite granna. Sambon och dom två minsta pyrena ligger fortfarande och sover.. Balthiz med! =)

Nepp nu skall jag ta mig en kopp kaffe och göra nytta.. tror jag!! ;-)

*-16*

Det är kallt här ikväll 16- grader, sambon är ute och hämtar in ved eftersom det tagit slut i förrådet inne! Bra tid, 23.20, att komma på att man behöver hämta in ved- NOT!!! ;-) Jag har just lagt ner Saga och förhoppningsvis sover hon några timmar nu framöver så jag också får gå och lägga mig och få lite sömn. Mathilda har fortfarande svårt att sova och gråter till och från i sömnen. Jag tittar nu på "48 Avgörande timmar" på TV4 Fakta och sedan skall jag sova jag med.

Natti natti!


På bild: Balthazar, som nu pågrund av omständigheterna kring Mathilda söker ett nytt kärleksfullt hem!

*Inte ensamt längre*

Nu är både Mathilda och Saga vaken, Annabel och Lisa-Marie har också kommit in, så nu är det inte fullt lika ensamt längre! Martin är dock fortfarande borta. Dom är färdig med stöket i garaget men nu har han åkt ner till Jocke för att hjälpa honom med datorn! Jag har dock börjat planera för middagen, tror jag skall göra kassler gratäng idag m. annanas.. men vi får se vad det blir! =)


På bilden: Lilla Saga.

Saga var väldigt tidig på att vända sig.. det började hon med före hon var två månader. Mathilda vände sig inte förrän hon var över 4:a månader!


På bilden: Mathilda, en vanlig sov ställning för henne innan hon opererades och blev stel gipsad, nu kan hon bara sova på rygg utan att röra sig som hon vill och det tycker hon inte om.. det är ett ständigt grinande i sömnen när hon med alla medel för söker sno sig runt osv. Stackars liten!! =(

*090215*

Jamen då var det söndag igen då!! Är för tillfället lite ensamt här, både Mathilda och Saga sover och Annabel och Lisa-Marie är ute och Martin är nere i garaget och håller på att röja upp tillsammans med Jocke- dom har ju ett företag där. *Sekretess* ;-) Men iallafall så är det väldigt tyst och ensamt här när jag är alldeles själv. Vad har jag då haft för mig i min ensamhet? Jo, jag har kikat lite på Tradera och hittat en stor oljemålning i glada färger som jag skulle vilja ha till vardagsrummet ovanfört TV'n. Vi har så ljusa väggar i vardagsummet så det behövs lite mer färg. Och just den väggen där vi har TV'n är så stor och "öde"!! =D Men vi får se hur jag gör....

Jag har också varit inne på You Tube och kikat på Sir Cliff Richard och låten "We don't talk anymore". Jag älskade den låten när jag var typ 5-6 år så nu har jag tagit en "trip down memory lane" lixom!=-)

Väder rapport för dagen: Sol, klarblå himmel och 3-4 minus grader. En otroligt fin vinterdag!

*Städning, tvättning, kloklippning och handling*

Idag har vi haft fullt upp med att städa vårt stora hus!! =) Håller även på att tvätta kläder och sambon har klippt klorna på jycken. Nu skall jag snart skicka iväg honom till Ljusdal för att handla mat, jag måste även be honom köpa jeans nålar till symaskinen så att jag kan lägga upp hans jeans. En typisk lördag för oss!!

Mathilda och Saga ligger för tillfället och sover och snart kommer jag få besök av Lisa och Alva! *SUCK* Jag känner mig väldigt antis social idag!! =/

Förövrigt så funderar vi på att omplacera Balthazar. det känns inte riktigt som att han får den tid och uppmärksamhet han behöver nu när Mathilda har opererats. Hon kommer ju vara så här gipsad o handikappad i ett halv år och när gipset tas bort har hon ju en lång rehabilitering framför sig! =/ Men jag är ju så fäst vid Balthiz så jag vet inte hur jag skall göra!!

*Allahjärtans Dag*

Vi (Martin o jag) vaknade av en smärre shock nu på morgonen vid en så där 6.30. Vi hörde ett glatt "Glad alla hjärtans dag"!! Det var Annabel och Lisa-Marie som kom in i vårt sovrum och skrek för full hals!!! Både sambon och jag flög upp i sittand ställning, med sig hade tjejerna en frukost bricka (en ugns plåt med en disk handduk över). Frukosten bestod av två rostade mackor med ost var och ett glas mjölk var!! Frukost på sängen är inte så tokigt kan jag lova, speciellt när den är gjord från hjärtat av ens döttrar som är 6 o 7 år gammla! =)

Happy Valentines day, allihopa!

*Mathilda i sträck och med gips*

Som utlovat kommer här några bilder på Mathilda före och efter operationen!


Så här såg det ut när Mathilda låg i sträck, så låg hon på rygg i en hel vecka innan operationen!!


Efter operationen, när hon fått gips!


Alldeles innan hemfärden från Uppsala! Vi lyckades tråckla på henne extra stora byxor som gick att helt knäppa upp i grenen och träs över huvudet!!


Enda sättet att få henne att sitta själv är med hjälp av en sacko säck! Benen sitter helt fast i det läget ni ser här på bilden, så kommer hon vara i 4-6 månader! =(

*Fordonsvärderingen, fvab.se*

För knappt 14 dagar sedan hittade jag en sajt på internet, www.fvab.se, där man billigt kunde värdera sin bil. Jag tyckte det verkade som en kul grej eftersom jag funderar på att sälja en av våra två bilar. Det skulle kosta lite drygt 600:-  för båda bilarna. rätt dyrt egentligen men det billigaste jag kunde hitta som verkade seriöst! Några dagar senare, 29/1 fick jag en bekräftelse via sms på beställningen och att jag skulle få faktura och skriftliga värderingsintyg på posten. Igår fick jag påminnelse fakturor, två styckna. Dom skrev att jag glömt betala fakturorna och dom hotade med kronofogden plus att jag fått påminnelse avgift på 89:- per faktura, så nu var det heltplötsligt uppe i närmare 900:- för värderingen av mina bilar. Men saken är den dom hade inte skickat några värderigs intyg eller faktura till mig från första början, utan bara två påminnelse fakturor!! jag vart fly förbannad, och ringde dom idag. Tjejen i telefon var otrevlig, och sa att "om du säger att du inte fått något intyg eller fakturor så har vi väl inget annat val än att tro dig, så *Stor suck*, jag skickar ut nya intyg och fakturor till dig"! Hon lät väldigt sarkastisk på tonen, så jag vart chockad och sa bara tack och lade på luren. När jag hämtat mig, mejlade jag dem istället och sa som det var och att jag inte ville vara kund hos dem för deras dåliga attityd och affärs verksamhet, jag ville helt enkelt att dom skulle makulera min beställning. Fick ett mejl tillbaka att jag inte kunde ångra mig för ångerrätten löpte ut när värderingsmännen påbörjat värderingen, vilket dom gjorde dagen efter jag gjort beställningen, så jag hade knappt 24 timmar på mig att ångra mig. Och att dom skickar nya intyg plus fakturor idag till mig. Jag mejlade dem igen och sa att enligt distansavtalslagen så har jag 14 dagars ångerrätt från att jag fått hem varan, intygen i detta fall. Och jag har ännu inte fått hem intygen så jag har rätt att ångra mig! Då fick jag ett till mejl från dem där dom helt plötsligt påstod att sms bekräftelsen gäller som en del av varan så ångerrätten gäller ifrån det ller nått. Idag är det 14 dagar seda det smset kom. Men sms bekräftelser är INTE en del av varan så jag mejlade dem utdrag ur distans avtalslagen och poängterade att dom inte nämner distansavtalslagen, och 14 dagars ångerrätten på deras hemsida och att det är ett brott att inte följa den lagen eller nämna om den för sina kunder. Nu hade jag bara tur som jobbat som telefon försäljare och kan distansavtalslagen utan till. Efter många mejl fram och tillbaka fick jag tillslut detta mejl:

 

Bästa Theresa

Tack för ditt mail. Jag uppfattar att du inte är 100% nöjd med vår tjänst.

Vi vill inte ha att du känner på det viset, och har därför krediterat din faktura 205507 och 205511 , då vi har en 100% nöjd kund garanti.

 

Vi vill hellre att du återkommer till Fordonsvärderingen när du behöver det, och vi ser fram emot att se dig som kund någon gång i framtiden.

 

Har du några frågor är du alltid välkommen till att ringa oss på 044-7852850

Med vänlig hälsning

Peter Söderberg

No shit att jag inte är nöjd, låter precis som vi inte alls mejlat med varandra hela morgonen!! Dom insåg nog att det inte var lagligt att inte upplysa folk om distans avtalslagen, eller att följa den!! Men varför kunde dom inte bara "lägga" mig under nöjd kund garantin från början så vi slapp alla mejl och allt tjaffs för??? *SUCK* Men jag vann iallafall!!

Men jag varnar starkt för att göra affärer med www.fvab.se!!!

*Saga*

21.19
Saga har börjat sova mycket bättre nu när hon börjat med tutte. Tidigare var det jätte svårt att få henne att sova i sin egen säng under natten, eller sova själv över huvudtaget. Det har ju visat sig att hon för jämnan använt mig som tröst napp, hon är väldigt sugberoende!! Just nu ligger hon och sover i Mathildas sacko säck! =)

Martin och Stig (svärfar min) är nere i garaget och arbetar. Martin och Jocke har ett företag där så jag blir väl ensam framför TV:n i några timmar.

Nu skall jag fortsätta att titta på Efterlyst!

Mathilda

10.39
Nu är Mathilda opererad och gipsad! =( Vi åkte ner och blev inlagd den 19/1 på Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Den eftermiddagen lade dom henne i sträck i en sjukhus spjälsäng. Dom tejpade hennes ben på insidan och utsidan och sedan lindade dom in benen i bandage med rep längst ut. Repet trädde dom sedan igenom en ställning som dom fäst över spjäl sängen, i ände på repen var det mot vikter, motsvarande Mathildas vikt som skulle hålla hennes ben upp i luften utsträckt!! Så fick hon ligga i en hel vecka innan operationen!! Dagen för operationen var 27/1 kl 12.00. Mathilda skulle bada först med någon steril tvål + svamp av något slag. Tejpen skulle göra jätte ont att ta bort i från benen sa doktorn så det gjorde inget om den inte ramlade av när hon badade, utan dom kunde söva henne och ta bort den, så hon inte skulle få onödigt ont. Men när vi hade plockat ner Mathilda från ställningen och lindatbort bandaget sa sköterskan (innan Mathilda ens satt i badet) att den här tejpen sitter inte alls så hårt, sedan utan för varning slet hon bort alla fyra 2 dm långa tejp bitarna snabbt som ögat, och man kan ju säga att Mathilda skrek som en stucken gris!! tejpen hade suttit som berget så Mathildas ben vart typ skin flådda!! =O Att en del inte tänker, man vet ju hr ont det gör att ta bort en plåster ibland, hur ont gör det inte då att ta bort Tejp speciellt på insidan av låren där huden är som tunnast och kännsligast!! Man behöver ju för tusan inte ha vård utbildning för att fatta det!! *SUCK*

Själva operationen gick bra, den tog ca. 2½ timme. Men när hon vaknade på BUVA (Barnes uppvaknings Avdelning) så hade hon jätte ont så hon fick 3 doser morfin på raken. Bieffekten av morfin på så små barn är sömn ryckningar, så snart hon somnade hoppade hon till och vaknade ( ibland när vi vuxna håller på att somna kan det kännas som vi faller och då hoppar vi till och vaknar, det är sömn ryckningar, men Mathilda hade dom konstant i ca 2 dygn och gjorde det näst intill omöjligt för henne att sova! Hennes enda nöje var att se helikoptern landa och lyfta frå helikoppter plattan som var på taket på byggnaden mittemot hennes fönster!=)

Vi åkte hem den 29/1 på efter middagen. Vi fick bara springa och hyra en barnstol först och köpa extra stora byxor och overall för sättet som hon är gippsad på är det omöjligt att få på henne hennes vanliga kläder! Båda benen är gipsade rakt ut åt sidan och böjd vid knäna, nästan som man ser ut när man sitter på hen häst kan man säga.. fast utan häst. Hon har gipset runt magen också, det kallas byx gips. Mathilda kan inte sitta själv eller krypa längre. Hon kan dra sig fram lite sakta med händerna om man lägger henne på mage på golvet och hon kan sitta lite med hjälp av en sacko säck, men annars så får man gå och bära på henne hela tiden, eller ha henne i knä. Hon kan inte heller sitta i sin vanliga stol, så jag har gjort en egen barn stol. jag har ställt en toa pall med halk skydd på en vanlig stol som jag sätter Mathilda på sedan en kudde bakom ryggen och sedan sätter jag ett bälte runt magen på henne och vidare runt stolsryggen där jag fäster det så hon inte skall trilla av!! alla sätt är bra utom de dåliga, som "dom" säger!! =)

Detta gips skall Mathilda ha 4-6 månader. Men vi får åka ner till Uppsala var 6:e vecka för då skall dom ta av gipset så hon får bada och sedan sövs hon och dom gipsar henne på nytt! =(

Under vår vistelse i Uppsala så bodde jag och Saga på hotell. Uppsala hotell, hette det. Som tur var fick vi hotellet betalt av Gävleborgs landsting. det tog ca 30 minuter att gå mellan hotellet och sjukhuset.

Håller er uppdaterad om Mathilda fram över!
---
11.13
Glömde ju berätta det att Mathilda är ju gipsad på ett sådant sätt att hon numera inte ryms i syskon vagnen med Saga bredvid. Så om jag skall hämta Annabel och Lisa-Marie på skolan så lägger jag Saga i enkel vagnen och Mathilda i en pulka och drar henne. Men det är kallt här, dom senaste dagarna har det varit -15-20 grader, så jag har fått klä på Mathilda varmt... har en jätte stor overall som hon rymms i med gipset, under overallen har hon en fleece jacka också, sedan så rullar jag in henne i ett varmt paket. Alltså jag lägger en jätte stor fleece filt på golvet, på den filten lägger jag en till lite mindre fleece filt, på den filten lägger jag en får skinns fäll och sist lägger jag dit Mathilda och sedan rullar jag i hop alltihop och lägger det i pulkan.. det ser ut som jag drar omkring på en jätte puppa i pulkan!! =D Detta fungerar ju jätte bra nu medans vi har snö, värre blir det väl till våren när snön töar bort! Vi får hitta på något nytt då, kanske montera hjul på pulkan! =D Martin är förresten pappa ledig till 1:a april, så det är inte alltid jag måste ta till pulk åtgjärden, men ibland är han borta och gör ärenden, som idag är han i Hudiksvall för att köpa en stege tillsammans med sin far och det är 12 mil dit enkelväg så dom lär inte hinna hem innan ungarna slutar skolan så då måste jag ta Mathilda på pulkan...

RSS 2.0