Ha hund.... NU

Har just insett (efter att ha läst massa hund/djur bloggar) hur mycket jag saknar Balthiz och att ha hund. Nu vet jag ju att placera om honom som vi gjorde var det bästa för honom så han skulle få det så bra som möjlig, eftersom situationen då med Mathildas höftledsluxation, operationer, gipsning, omgipsningar, besök i Uppsala osv. gjorde ju att jag inte hade den tiden för Balthiz som han förtjänade. Nu var ju han av rasen leonberger och dom behöver ju inte hållas lika aktiv för att bli stimulerade som en brukshund som tex. en border collie eller schäfer.. men en leonberger behöver ju ändå aktiveras men då i en mindre skala.. han behövde ju sina långa promenader lös i skogen och sin 'frilek' ute i snön osv. Men efter Mathildas operation så kunde jag ju knappt ta han på promenader! Så att ge han ett nytt hem var ju det bästa.. Men nu som sagt brinner det i fingrarna efter en ny hund och tyvärr (till min sambos förtret) så vill jag inte och kommer aldrig vilja ha en liten eller 'normal' stor hund..jag har tittat runt på nätet osv. på Golden retrivers, labrador och så, men mitt hjärta är fäst vid Leonberger och St. Bernhard.. så den dagen jag skaffar en ny hund så blir det en av dom raserna. Men nu skall jag förtydliga en sak.. jag planerar inte att köpa en ny hund inom en snar framtid. Även om nu, när jag går hemma arbetslös och är då hemma hela dagarna hade varit ett perfekt tillfälle att skaffa valp (vill ju ha valp så man är med från första början och lära känna hunden från den är liten).. så har jag inte tid eller ekonomi för det. Nr1. jag vill ha en renrasig hund (gatukorsning vet man ju inte riktigt vilka genetiska fel den kan ha) och då kostar dom minst 7500:- nr2 jag har två små busfrön (Mathilda o Saga) som tar upp all min tid och dom är för små för att respektera en liten valp, låta den vara ifred när den skall äta och sova osv. man kan ju inte låsa in valpen ensam i ett rum heller!! nr3. vill ha ett jätte stor hund och har inget utrymme för en sådan just nu, i bilen alltså... och en stor hund kostar mycket i matväg!

Men har nu suttit och tittat på blocket och sett söta leonberger valpar och st. bernhards valpar och det är med stor viljestyrka jag inte lyfter luren och ringer uppfödarna och säger 'har ni nån avbetalnings plan?'!!


Myyyys!

Men en dag har jag vovve igen!


~Theresa

Kommentarer
Postat av: Kattis

Du får gärna be om hjälp, den dag om hundrade år (ha ha!), när det är dags för ny vovve. Även renrasiga jyckar bär på genetiska defekter (kryptorchism/monorchism/anorchism är ju till exempel en genetisk defekt). *:)*



Kramis!

2010-02-23 @ 00:20:49
URL: http://www.ghedoes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0