Dagens ämne: Punktering

Ja som överskriften avslöjar så skulle jag villja diskutera punktering, inte för att jag fått punktering på sistonde (nån måtta får det väl va med oturen jag haft med bilar under hösten/vintern). Nej jag undrar bara hur svårt det är att känna om man får punktering när man är ute och kör? Min kollega ifrån Rullbo fick punka igår.. hon åkte ifrån jobbet ca en halv timme före mig, jag vart kvar i telefon med en kund och sedan ringde mammsen och efter jag pratat med henne så ringde jag sambon och sa att jag var på väg hem.. så jag kom iväg senare än vanligt. Iallafall så efter ca 4 mil så kom jag i kapp min kollega, vilket inte är nått ovanligt eftersom att hon kör extremt sakta (på en 90 väg kör hon ca 40-50km/h på kvälls tid under vintern). Hon svängde in vid vägkanten och släppte förbi mig och andra bilar.. vilket också är helt normalt. Men när jag körde om såg jag att hennes bil betedde sig lite konstigt..den hackade fram och hon bromsade och gasade osv. så jag körde in på närmaste P-plats.. ca 100 m från där jag körde om henne.. och ca 200 m nedanför Fågelsjö korsningen där vi båda skulle svänga av.. jag 3 mil hem och hon en mil kvar hem. Jag steg ur bilen och såg henne i sakta sakta sakta mak köra imot mig.. bilen lät nå förskräckligt.. klonk klong.. dunk dunk och det luktade bränt gummi.. så jag vinkade och signallerade åt henne att hon skulle stanna. hon hann köra förbi mig innan hon fattade att jag ville henne något.. så hon stannade och började backa bakåt..med punka (total cirkus) men efter ett x antal minuter lyckades hon backa ner och in på p-platsen jag stod på. Och steg ur bilen och det var då vi upptäckte förödelsen.. Hon hade total punktering.. inget gummi var nästan kvar på däcket utan hon körde på fälgen!! =O Hon sa till mig att bilen börjat låta konstigt ett dunkande ljud när hon åkte ifrån jobbet i Sveg.. men att hon trodde det var is klumpar i däcket eller under bilen eller nått (?)! Där vi stod på p-platsen var det 5 mil till Sveg.. alltså hade hon körd i 5 hela mil utan att fatta att hon haft punka!! Är det ens möjligt.. känner man inte ens att man har punktering? Det var ju bara ren tur att jag åkte iväg från Sveg efter henne.. jag brukar normalt åka före.. men nog tusan borde man känna att man har punka innan man kört 5 mil.. eller är det bara jag som är en "Miss I Know It All"? Jag anser att man borde märka att man har punka.. speciellt när det gått så långt att man kör på fälgen!

Iallafall fick hon åka resten av vägen med mig och skall åka med mig nu på morgonen! Bilen står kvar på p-platsen..

~ Theresa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0