Rotfyllning del 1


Igår var jag hos tandläkaren för första omgången av rotbehandlingen, det är ju en ganska lång process så det delas upp på två gånger och jag skall tbx på påsklovet och avsluta den. Men det är något av det värsta jag varit med om, värre än att dra en tand faktiskt!!

Först så borrade dom ur hela tanden ända ner till pulpan (fick bedövning naturligtvis).. sedan rensade dom rotkanalerna från bakterier (hade en liten inflammation).. det gjorde dom med mini filar, ser ut som pytte små raspar man hade på träslöjden i skolan.. och så höll tandläkaren på att fila i all evighet.. lät jätte hemskt när hon filade.. tog säkert 40 minuter och jag hade så ont i käkarna eftersom jag var tvungen att gapa jätte stort eftersom det var tanden längst bak i över käken.. Sedan drog hon ut nerverna och visade mig dom små trådsmala maskarna.. fy vad äckliga dom såg ut! sedan spolade hon ur tanden med något om smakade pyton. Sedan fyllde hon igen tanden med ett ämne som skall sitta kvar till nästa gång.. det medlet skall ta död på pulpan.. så att dom kan rotfylla klart på påsklovet. Detta medel smakar skit illa.. fortfarande.. och luktar bränd plast.. så mycket att varje rum jag är i börjar lukta så.. nu vågar man ju inte gå ut bland folk heller!! :O Ont har jag dock inte.. inte i själva tanden iallafall, men lite öm är jag där dom gav mig bedövningen!

Jag har en till tand som behöver rotfyllas och jag ser inte fram emot det.. det gör inte ont att rotfylla men det är otäckt.. och jobbigt att sitta och gapa så där i en timme!!

~Theresa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0