Utbyte av utländskt körkort

Har just insett att jag måste byta in mitt Brittiska körkort i år innan 20 april, då det går ut. Hinner körkortets giltighet löpa ut så måste jag ta om körkortet helt och hållet. Jag tog mitt körkort i Sverige, men när jag flyttade till England så bytte jag in det mot ett Brittiskt för att få billigare bilförsäkring. Men när jag flyttade hem igen 2002 så blev det inte att jag bytte tillbaka det. Men jag har tänkt att göra det otaliga gånger eftersom det medför en del problem med att ha ett utländsktkörkort i Sverige. Dels så kan man inte ha det som ID handling för dom 4:a sista nummren i personnummret finns inte med.. eftersom i England har dom inte dom fyra sista siffrorna, dom har istället ett specielt 'Socialsecurity number'.. och när jag blir stoppad av polisen i en alcokontroll tillexempel och dom kör mina uppgifter i sitt system så står jag som obehörig under körkort.. man får ju köra på ett körkort i Sverige som är utfärdat i ett annat EES land så länge det är giltigt i det landet det utfärdades i.. men jag måste ju visa upp körkortet, pass, och ett annat körkorts papper jag fick tillsammans med körkortet i England så att dom kan se att det är jag och att det är ett äkta körkort osv. Ett annat problem med ett utländskt körkort är ju när man skaffar bilförsäkring.. jag står ju som obehörig i deras system också.. och har man inget körkort eller är obehörig är det svårt att få försäkra en bil så jag måste alltid kopiera bak och framsida på körkortet och skicka in det till försäkringsbolaget när jag försäkrar en bil... tur händer ju inte det så ofta eftersom jag byter ju inte bil som jag byter strumpor!;)

Sedan så kostar det ju 750:- att byta in körkortet också.. rena rånet tycker jag.. men billigare än att ta om det från början iallafall!:)

Kaffedax!

~Theresa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0